Bag det lidt pudsige navn gemmer sig en af dansk musiks mest lysende stjerner med det officielle navn Thorbjørn Radisch Bredkjær. Selve ordet ”bisse” betyder oprindeligt at flakke om eller løbe omkring, og hans enorme produktion vidner da også om, at der har været fart over feltet hos Bisse, der hører til blandt de absolut mest produktive kunstnere i de senere år. Således er det blevet til intet mindre end 10 albums på blot 5 år.
reklame
Fra spillemand til Bisse
Thorbjørn Radisch Bredkjær blev født 19. juni 1987 i Kirke Saaby. Han har studeret ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvorfra han har en bachelor i sangskrivning. Her mødte han Nikolaj Elsberg, der i øvrigt fandt på øgenavnet Bisse, og Anja Lahrmann, som han senere teamede up med i gruppen Spillemændene, hvor Bisse skrev sange og spille keyboards og de to andre stod for vokalerne. Gruppen blev hurtigt lidt af et kultnavn med sange som ”Til Minde Om Dyrene I Hakkebakkeskoven” og ”Bah Buh”.
I 2014 vinkede Bisse farvel til de to andre spillemænd og spang ud som solo artist med EP’en ”Er VI På?”, der kort efter blev efterfulgt af debutalbummet ”PMS” i 2015. Dette album var nøje planlagt og udgjorde en del af Bisses såkaldte ”blod-trilogi”, der også består af ”Umage” og ”Happy Meal” fra samme år. Men det var ikke gjort med det, for snart fulgte hans anden trilogi! Nemlig Danmarkstrilogien, der består af ”Højlandet”, ”19.6.87” og ”Tanmaurk,” hvor det sidstnævnte album blev indspillet i samarbejde med symfoniorkestret Copenhagen Phil.
reklame
I 2019 udkom Bisses 10. album – Tanzmaus – men det var ikke gjort med det, og i forbindelse med Corona-krisen i 2020 gik han atter i studiet. Resultatet var ”nødalbummet” cobid-20, der med numre som ”Hud-sult” anses for mere eksperimenterende end mange af de foregående albums fra Bisses hånd. Her er for eksempel sakset ivrigt fra Sundhedsstyrelsens retningslinjer og udvalgt brudstykker fra Mette Frederiksens mange pressemøder, hvilket giver et unik øjebliksbillede af en for mange underlig tid.
Tekster og tanker
Bisses uddannelse som sangskriver og generelle poetiske tilgang til det danske sprog, fornægter sig ikke. Hverken i tiden med Spillemændene eller som soloartist. Det er teksten fra bl.a. sangen ”Bjælkehuset” fra albummet 19.6.87 et fantastiske eksempel på:
Jeg lytter til strandkantens skvulpen
Lytter til bølgernes rullen
Lytter til havmændenes muntren
Lytter til Disintegration
Snart går alle mand til ro
Går over og børster tænder på Hundested Kro
I dag lavede vi ingenting
I morgen skal vi til Reersø og handle ind
Alle Bisses sange er ifølge ham selv inspireret af situationer og oplevelser fra hans eget liv, og således er der både små og store hverdagsbetragtninger at hente, hvis man dykker ned i hans omfattende diskografi. Selv om Bisses univers er helt hans eget med en unik blanding af pop, rock, punk og new-wave, er der også hentet gode takter hos så prominente kunstnere som Nick Cave, Kendrick Lamar og C.V. Jørgensen. Der er da også et univers der kræver lidt af sine lyttere. Alligevel er det allerede blevet til en Steppeulv-nominering for dansk musiks enfent terrible, Bisse.
Sceneskift for fuld musik
Efter 10 albums sprang Bisse (ÅR) ud som skuespiller, da han tog imod opfordringen – og ikke mindst udfordringen – fra Odense Teater, om at være med i William Shakespeares ”Helligtrekongersaften”. Både som skuespiller på de skrå brædder, men også som komponist og producer i forbindelse med den musikalske del af forestillingen. Bisse sagde ja, og komponerede i fællesskab med sin kollega Adi Zukanovic ny musik til den klassiske forestilling. Og lige som sin musikalske tilværelse, høstede Bisse også her flotte anmeldelser for både sin rolle som naren Feste, som var ”overraskende godt” og for musikken.
Den musicalske fremtid
Man kan fristes til at kalde Bisse for det danske svar på Pippi Langstrømpe. For lige som hende, så lader mantraet også her til at være ”Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt!” Måske er det oplevelserne og erfaringerne fra Odense Teater, der har givet Bisse ekstra blot på tanden. Måske er det en evig søgen efter nye udfordringer og nye måder at udvikle sit talent. For han er langt fra færdig med at stå på scenen som skuespiller. Således er der den 30. september præmiere på Bisses musical med titlen ”Hotel Corona” på Teater Republique på Østerbro i København. Den handler – som titlen antyder – om coronakrisen og tager afsæt i det seneste album fra hans hånd, nemlig cobid-20. Ligesom i Helligtrekongersaften vil Bisse heller ikke kun synge, men også være en del af selve forestillingen, som vi ind til videre kun kan gisne op, hvorledes vil tage sig ud.
Udgivelser en masse
- Er vi på? (EP, 2014)
- PMS (2015)
- Umage (2015)
- Bitchin (2015)
- Happy Meal (2016)
- Big Tasty (EP, 2016)
- Højlandet (2016)
- 19.6.87 (2017)
- Bizzin (2018)
- Tanmaurk (2018)
- Tanzmaus (2019)
- Cobid-20 (2020)
Den fine artikel er leveret af rabatkuponen.dk, hvor du kan finde et hav af rabatkoder.